18. 9. 2016
Výsledky referenda o poloze hlavního nádraží v Brně mohou ovlivnit životy obyvatel okrajových čtvrtí Brna. Může se zdát, že význam této volby klesá s větší vzdáleností od centra, a že pro čtvrtě jako jsou Líšeň a Vinohrady toto referendum nemá velký význam. Opak je ale pravdou. Případné přesuny nádraží k řece do Komárova bychom nesli při cestování Brnem i z města ven velice negativně. V tomto článku se dočtete několik argumentů, proč je důležité hlasovat v referendu o poloze brněnského hlavního nádraží.
Obyvatelé Vinohrad i Líšně jsou většinou kvůli vzdálenosti svého bydliště od centra závislí na každodenním cestování v MHD nebo v jiných dopravních prostředcích. Hromadná doprava v obou městských částech stále pokulhává a na spojení s centrem města je stále co zlepšovat. Počty i kvalita spojů jsou nedostatečné, cestování je pomalé, chybí nové zastávky i protažení tramvajových tratí. Zlepšení tohoto stavu vyžaduje nemalé investice, které si ale město nebude moci dovolit ve chvíli, kdy bude investovat do kompletní přestavby systému hromadné dopravy v centru města. Systém tramvají, autobusů a trolejbusů v centru by se musel razantně změnit ve chvíli, kdy by hlavní uzel brněnské MHD na hlavním nádraží ztratil svou hlavní funkci přestupní stanice na vlakové spoje. Navíc by se takové investice výrazně projevily na ceně jízdného.
Cesty vlakem se protáhnou. Už nyní musíme při cestě do centra cestovat mnohdy s přestupem okolo půl hodiny. Při přesunu nádraží do Komárova by pravděpodobně přibyl ještě jeden přestup a cesta z domu na vlak by tím byla minimálně o dalších 10 minut delší.
Mít nádraží v centru je komfortní a tuto vymoženost si musíme chránit. Rekonstrukce dosavadního nádraží, případně stavba nového nádraží v centru, technicky lze provést tak, aby vyhovovala všem potřebám pro moderní vlakovou dopravu 21. století. Města jako je Vídeň, Kolín nad Rýnem nebo Paříž mají nádraží v centru a je to jejich obrovská výhoda.
Uvidíme se tedy 7. a 8 října u volebních uren referenda o poloze brněnského hlavního nádraží. Já osobně hlasuji dvakrát “ANO”, tedy “ANO” pro nádraží v centru a “ANO” pro otevřenou návrhovou soutěž na jeho řádnou rekonstrukci.
Martin Dutkiewič, zastupitel m. č. Brno-Vinohrady, předseda ZO SZ Brno východ
Například takto by mohlo vypadat nové nádraží ve variantě pod Petrovem, tedy ve stávající pozici na ulici Nádražní (pohled z ulice Bašty). Na fotografii je vítězný návrh urbanistické soutěže vyhlášené městem Brnem. Výsledky byly zveřejněny na výstavě v Domě umění v květnu 2016.